fredag 6 november 2015

"Det finns en väldigt speciell närhet i stickade plagg"

Citatet kommer från Celia Dackenberg som är aktuell med boken Sagornas stickbok. När hon gästade Go'kväll igår (5 nov) pratade hon om att sticka till barn. Det var så fint! Programmet hittar du på SVT play och Celia kommer in cirka åtta minuter in i programmet.

"...Man sitter med stickningen i knäet, det tar ganska lång stund att få fram det här plagget och man har det i famnen hela tiden. Man håller inte på med symaskiner och saxar utan formar tyget och plagget på en gång. För varenda maska man stickar hinner man tänka rätt mycket på det här barnet. Sen när man lämnar över det så följer det med en hälsning: jag har tänkt på dig när jag stickade det här och jag tänker fortsätta att hålla ett öga på dig när du växer upp."


Jag tänker att det också beskriver hur det är att sticka till familj och vänner. För varje maska stickas det in lite kärlek som lämnas över i form av ett värmande plagg.

2 kommentarer:

  1. Åh jag håller verkligen med! Tycker att det är så mysigt att tänka på den jag ska ge det till och att den ska bli glad av presenten :) Virkade varsin filt till mina syskonbarn (när de fortf var i magen) och varje gång jag ser filtarna påminns jag om hur mkt jag längtade efter dem :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fint att fler tänker som jag! För några år sen stickade jag en tröja till min systerdotter i julklapp och när hon öppnade paketet utbrast hon "Åh, precis en sån som jag önskade mig!". Blev så stolt och glad då 😊

      Radera

Lämna gärna en kommentar, då blir jag glad!

Kanske gillar du:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...